Οι αιμορροΐδες μετατρέπονται σε ιατρικό πρόβλημα όταν οι φλέβες ή τα αιμοφόρα αγγεία μέσα και γύρω από τον πρωκτό διογκώνονται και ερεθίζονται. Αυτό συμβαίνει όταν ασκείται επιπλέον πίεση σε αυτή την ομάδα φλεβών εξαιτίας πλήθους παραγόντων, όπως η χρόνια δυσκοιλιότητα και διάρροια, η παχυσαρκία, η άρση βαρέων αντικειμένων, η εγκυμοσύνη και η προχωρημένη ηλικία. Οι αιμορροΐδες μπορεί να εντοπίζονται είτε μέσα στον πρωκτό, δηλαδή να είναι εσωτερικές, είτε κάτω από το δέρμα γύρω από τον πρωκτό, οπότε πρόκειται για εξωτερικές αιμορροΐδες. Η συγκεκριμένη πάθηση εκδηλώνεται με την ίδια συχνότητα τόσο στον ανδρικό όσο και το γυναικείο πληθυσμό, ιδίως σε άτομα με ηλικία άνω των 50 ετών. Στα αρχικά στάδια της πάθησης προτείνεται συντηρητική αντιμετώπιση, ωστόσο, αν αυτή δεν επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, ενδείκνυται η χειρουργική επέμβαση αιμορροΐδων. Η αιμορροϊδεκτομή είναι χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση εσωτερικών ή εξωτερικών αιμορροΐδων που είναι εκτεταμένες ή προκαλούν σοβαρά συμπτώματα. Η συγκεκριμένη επέμβαση είναι η πιο αποτελεσματική θεραπεία για τις αιμορροΐδες και διενεργείται σε περιπτώσεις συμπτωματικών εσωτερικών αιμορροΐδων τρίτου και τετάρτου βαθμού οι οποίες παρουσιάζουν σημαντικό βαθμό πρόπτωσης, θρομβωμένων εξωτερικών ή στραγγαλισμένων εσωτερικών αιμορροΐδων. Παράλληλα, η χειρουργική επέμβαση αιμορροΐδων συνιστάται όταν υπάρχουν πρόσθετες παθήσεις του πρωκτού που απαιτούν χειρουργική επέμβαση, ή σε περίπτωση που ορισμένοι ασθενείς δεν μπορούν να υποβληθούν σε ελάχιστα επεμβατικές διαδικασίες ή αυτές έχουν αποτύχει. Η πιο διαδεδομένη χειρουργική επέμβαση αιμορροΐδων είναι η αιμορροϊδεκτομή, η οποία στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οδηγεί σε πλήρη υποχώρηση των συμπτωμάτων. Για την επέμβαση, ο ασθενής μπορεί να υποβληθεί σε γενική ή τοπική ή ραχιαία αναισθησία. Η συγκεκριμένη επέμβαση μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε με ανοιχτή ή με κλειστή τεχνική. Η κατάλληλη τεχνική επιλέγεται ανάλογα με την έκταση της πάθησης, την κρίση του αρμόδιου χειρουργού και τις ιδιαιτερότητες της κάθε περίπτωσης ξεχωριστά. Η κλειστή αιμορροϊδεκτομή είναι η χειρουργική επέμβαση που εφαρμόζεται πιο συχνά για τη θεραπεία των εσωτερικών αιμορροΐδων. Αποτελείται από την εκτομή του αιμορροϊδικού ιστού με τη χρήση νυστεριού που ακολουθείται από πλήρες κλείσιμο του τραύματος με απορροφήσιμο ράμμα. Στην ανοιχτή αιμορροϊδεκτομή, ο αιμορροϊδικός ιστός αποκόπτεται όμοια με την κλειστή μέθοδο, αλλά σε αυτή την περίπτωση η τομή αφήνεται ανοιχτή ώστε να επουλωθεί από μόνη της. Η συγκεκριμένη τεχνική για χειρουργική επέμβαση αιμορροΐδων επιλέγεται σε περίπτωση που η έκταση της πάθησης αποτρέπει τη συρραφή της τομής, ή υπάρχει αυξημένος κίνδυνος για μετεγχειρητική λοίμωξη. Συχνά, χρησιμοποιείται ένας συνδυασμός ανοιχτής και κλειστής τεχνικής. Άλλη χειρουργική τεχνική που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία της συγκεκριμένης πάθησης αποτελεί η αιμορροϊδεκτομή με χρήση συρραπτικού. Κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης μορφής αιμορροϊδεκτομής, χρησιμοποιείται μια κυκλική συσκευή συρραφής για την εκτομή του περιττού αιμορροϊδικού ιστού, τοποθετώντας έτσι τις αιμορροΐδες πίσω στην κανονική τους θέση εντός του πρωκτικού πόρου. Το συρραπτικό διακόπτει επίσης την παροχή αίματος στις αιμορροΐδες, προκαλώντας αιμορροϊδοπηξία.