Η κύστη κόκκυγος αποτελεί μια κοιλότητα που περιέχει υπολείμματα τριχών και δέρματος που σχηματίζεται ψηλά στη μεσογλουτιαία περιοχή. Οι τρίχες που αναπτύσσονται προς τα μέσα και διεισδύουν στο δέρμα εξαιτίας παραγόντων όπως η καθιστική ζωή, η παχυσαρκία και η έντονη τριχοφυΐα, πυροδοτούν το σχηματισμό της συγκεκριμένης μορφής κύστης. Η κύστη κόκκυγος μπορεί να αποτελέσει φλεγμονώδη πάθηση που να λάβει χρόνια μορφή, ή να αποκτήσει οξεία μορφή με το σχηματισμό αποστήματος, δηλαδή μιας κοιλότητας που περιέχει πύον και αίμα. Στην πλειοψηφία της προκαλεί επώδυνα για τον ασθενή συμπτώματα, με εκδήλωση έντονου πόνου, ερυθρότητας και οιδήματος στην πάσχουσα περιοχή. Για τη θεραπεία της χρόνιας μορφής της πάθησης και την αποτελεσματική ανακούφιση των συμπτωμάτων, συστήνεται χειρουργική επέμβαση κύστης κόκκυγος. Στα πρώτα στάδια εκδήλωσης φλεγμονής συστήνεται συντηρητική αντιμετώπιση με σχολαστικό καθαρισμό της πάσχουσας περιοχής και χορήγηση αντιβιοτικών προκειμένου να υποχωρήσει η λοίμωξη. Ωστόσο, τα αντιβιοτικά δεν μπορούν να θεραπεύσουν από μόνα τους τις συγκεκριμένες κύστεις. Ανάλογα με τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων, μπορεί να χρειαστεί χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση της κύστης κόκκυγος. Μια μολυσμένη κύστη ή απόστημα στην περιοχή του κόκκυγα σε πολλές περιπτώσεις απαιτεί χειρουργική παροχέτευση, εάν δεν παροχετευτεί από μόνη της. Αυτή αποτελεί την πιο διαδεδομένη θεραπεία για τη συγκεκριμένη ιατρική περίπτωση. Είναι μια απλή διαδικασία που πραγματοποιείται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Χορηγείται τοπική αναισθησία ώστε να μουδιάσει το δέρμα, κι έπειτα διενεργείται μια τομή στην μολυσματική κύστη για την παροχέτευση υγρού και πύου. Η τομή έπειτα αφήνεται ανοιχτή ώστε να επουλωθεί από μόνη της. Σε περίπτωση χρόνιας φλεγμονής ή επαναλαμβανόμενων υποτροπών της πάθησης, συστήνεται χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση της κύστης κόκκυγος. Η συγκεκριμένη επέμβαση, η οποία ονομάζεται κυστεκτομή, διενεργείται στην πλειοψηφία της με τη χορήγηση τοπικής αναισθησίας. Γίνεται μια τομή για να αφαιρεθεί το δέρμα με τους πόρους και ο υποκείμενος ιστός με τους θύλακες των τριχών. Οι τομές εκτελούνται στα κατάλληλα σημεία με νυστέρι, ώστε να πραγματοποιηθεί η αφαίρεση της κύστης. Έπειτα, ανάλογα με τον όγκο του ιστού που αφαιρέθηκε, είτε τοποθετούνται ράμματα, είτε αφήνεται το χειρουργικό τραύμα ανοιχτό ώστε να επουλωθεί από μόνο του. Η χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση κύστης κόκκυγος ελαχιστοποιεί την πιθανότητα υποτροπής, προσφέροντας μόνιμη και αποτελεσματική θεραπεία της πάθησης. Ο ασθενής μπορεί να επιστρέψει στο σπίτι του την ίδια μέρα, χωρίς να υπάρχει ανάγκη για περαιτέρω νοσηλεία. Κατά την επιστροφή στο σπίτι, ιδίως στην περίπτωση όπου η τομή έχει παραμείνει ανοιχτή, είναι σημαντικό ο ασθενής να φροντίζει καλά την πάσχουσα περιοχή σας ώστε να αποφευχθεί η πιθανότητα μόλυνσης. Οι γάζες που έχουν τοποθετηθεί πάνω από την τομή θα πρέπει να αλλάζονται τακτικά, και να ακολουθούνται σωστές συνήθειες υγιεινής.