Μια ραγάδα πρωκτού είναι ένα σχίσιμο στο δέρμα γύρω από το εσωτερικό του πρωκτικού σωλήνα. Οι ραγάδες πρωκτού δημιουργούνται εξαιτίας πλήθους παραγόντων που προκαλούν σπασμό των μυών του πρωκτικού σφιγκτήρα. Βασικό σύμπτωμα της πάθησης είναι η εκδήλωση πόνου στον πρωκτό που μπορεί να είναι αρκετά έντονος, συνήθως κατά τη διάρκεια και μετά από μια κίνηση του εντέρου όπως η κένωση. Ενδέχεται επίσης να προκαλέσουν αιμορραγία, κνησμό, τσούξιμο και αίσθημα καύσου. Η πάθηση σχετίζεται με σπασμό του έσω σφιγκτήρα του πρωκτού. Αυτό μειώνει την παροχή αίματος στην περιοχή και αποτρέπει την επούλωση. Η θεραπεία στοχεύει στη βελτίωση των συμπτωμάτων της πάθησης, και συνήθως πραγματοποιείται με χειρουργική επέμβαση ραγάδας πρωκτού. Η συγκεκριμένη πάθηση, όταν βρίσκεται στα πρώτα στάδια της εμφάνισής της, αντιμετωπίζεται συντηρητικά, με αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες ώστε να αντιμετωπιστούν παθήσεις όπως η χρόνια δυσκοιλιότητα και διάρροια, οι οποίες συντελούν στην εμφάνιση της ραγάδας πρωκτού. Παράλληλα, χορηγείται φαρμακευτική αγωγή με τοπικές αλοιφές. Στην περίπτωση ωστόσο που αυτές οι θεραπευτικές επιλογές δεν αποφέρουν αποτελέσματα και η πάθηση εντοπίζεται σε χρόνια μορφή, η χειρουργική αντιμετώπιση αποτελεί τη μόνη αξιόπιστη λύση. Η επέμβαση που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία μιας ραγάδας πρωκτού είναι η πλάγια έσω σφιγκτηροτομή. Η πλάγια έσω σφιγκτηροτομή είναι μια χειρουργική επιλογή για μια ραγάδα του πρωκτού που δεν έχει επουλωθεί με συντηρητικές θεραπευτικές επιλογές. Η επέμβαση αποσκοπεί στη μείωση της πίεσης του σφιγκτήρα του πρωκτού, βελτιώνοντας έτσι την παροχή αίματος στην περιοχή όπου εντοπίζεται η ραγάδα. Αποτελεί τη μέθοδο εκλογής για τη θεραπεία των ραγάδων του πρωκτού, καθώς στην πλειοψηφία της οδηγεί σε πλήρη υποχώρηση των συμπτωμάτων. Η πλάγια έσω σφιγκτηροτομή μπορεί να πραγματοποιηθεί με τον ασθενή υπό γενική ή ραχιαία αναισθησία. Ο σκοπός της επέμβασης είναι η βελτίωση της παροχής αίματος και η θεραπεία της ραγάδας πρωκτού μειώνοντας την πίεση στον εσωτερικό πρωκτικό σφιγκτήρα. Η επέμβαση περιλαμβάνει την πραγματοποίηση μιας μικρής τομής στον έσω σφιγκτήρα του πρωκτού, ώστε να κοπεί το κάτω τμήμα του μυός. Αυτή η διαδικασία παρέχει ανακούφιση των σπασμών του σφιγκτήρα, μειώνοντας την άσκηση πίεσης στον πρωκτικό σωλήνα. Αυτή η ελάττωση της πίεσης βελτιώνει την παροχή αίματος και επιτρέπει την επούλωση της ραγάδας πρωκτού. Η χειρουργική επέμβαση ραγάδας πρωκτού με σφιγκτηροτομή μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε με ανοιχτή είτε με κλειστή τεχνική. Η διαφορά των δύο τεχνικών έγκειται στη επιλογή ή μη της διατομής του βλεννογόνου του πρωκτικού σωλήνα. Στην ανοιχτή τεχνική πραγματοποιείται εκτομή του κατώτερου τμήματος του πρωκτικού σφιγκτήρα πραγματοποιώντας τομή στο βλεννογόνο, ενώ στην κλειστή μέθοδο αποφεύγεται η πραγματοποίηση τομής σε αυτόν. Η επέμβαση αυτή διενεργείται σε σύντομο χρονικό διάστημα, και προσφέρει άμεση ανακούφιση στον ασθενή. Ο ασθενής λαμβάνει εξιτήριο την ίδια ημέρα, χωρίς να απαιτείται νοσηλεία. Ο πόνος κατά την κένωση βελτιώνεται άμεσα αισθητά, και εξαφανίζεται συνήθως μετά την πάροδο της δεύτερης μέρας μετεγχειρητικά. Η πλάγια έσω σφιγκτηροτομή απαιτεί προσεκτικό χειρισμό και λεπτομέρεια στη διενέργεια χειρουργικών κινήσεων, καθώς υπάρχει πιθανότητα εμφάνισης επιπλοκών όπως αιμορραγία ή και ακράτεια ούρων και κοπράνων. Παράλληλα, υπάρχει κίνδυνος σχηματισμού πρωκτικών αποστημάτων ή συριγγίων.